Dette domenet - tekvit.no - er til salgs "as is" med alt innhold og Wordpress CMS. Perfekt å videreføre for deg som liker å skrive artikler om teknologi og vitenskap. Ta kontakt på post@tekvit.no
Publisert 14.08.2009

Nordmenn mest rastløse i Skandinavia

KalenderVi venter seks døgn i året

Nordmenn venter i snitt tre timer i uken og er Skandinavias mest rastløse. Ni av ti unge lar seg underholde av mobilen når de venter og vi har minst tålmodighet med sjefen. Det viser en undersøkelse gjennomført for Sony Ericsson.

Oslo, 10. august 2009. ”Ventetid” er en undersøkelse gjennomført av Norstat for Sony Ericsson i forbindelse med lanseringen av underholdningsmobilen W995 og en ny strategi om integrering av stadig nye underholdningsfunksjoner på mobiltelefoner.

 

I undersøkelsen har norske, svenske og danske respondenter besvart ulike spørsmål om hvor mye de venter, hva de synes om å vente, hva de gjør mens de venter og hvem de har mest og minst tålmodighet med å vente på.

Populær mobilunderholdning
Et av funnene er at gjennomsnittsnordmannen bruker nærmere tre timer i uken – eller seks døgn i året – på å vente i ulike sammenhenger. Undersøkelsen viser også at mobiltelefonen er et populært hjelpemiddel for å få ventetiden til å gå. Hele 91 prosent av alle under 30 år bruker mobilen mens de venter på noe eller noen. De eldre velger i større grad avisen, soduko eller kryssord.

– Mobiltelefonen underholder oss stadig mer og er perfekt for å fylle ventetid. I tillegg til tale, sms og e-post, er høykvalitets musikk, foto, spill og navigasjon blitt selvskrevne mobilfunksjoner for mange. Kvalitetsavspilling av video på mobilen er høyaktuelt nå og muliggjør fullverdig filmopplevelse når og hvor som helst, sier markedssjef Anniken Amdam i Sony Ericsson i Norge.

Lavest toleranse for sjefen
Undersøkelsen viser at det tar i gjennomsnitt 13 minutter før nordmenn blir irritert av å vente på en person. Minst tålmodighet har vi for sjefen, som gis mindre enn 11 minutter før sinnet settes i kok. Nordmenn har høyest toleranse overfor slektninger, som kan bevilge seg hele 15 minutter før irritasjonen tar overhånd.

Ifølge Sony Ericsson-undersøkelsen blir 39 prosent av nordmennene rastløse og må gjøre noe for å få tiden til å gå når de venter på noe eller noen. Det gjør oss mest rastløse i Skandinavia. Danskene er minst rastløse, og tilsvarende tall for Danmark er 29 prosent.

Utdrag fra Sony Ericssons venteundersøkelse:

  • Svensker blir fortest irritert når de må vente på andre
  • Sammenlignet med svensker og dansker tar det lengst tid før nordmenn blir irritert når de må vente på andre. Det tar i snitt to minutter lengre tid før nordmenn blir irritert sammenlignet med svensker
  • Det tar i snitt 10,9 minutter før nordmenn blir irritert hvis de må vente på sjefen
  • I både Norge, Sverige og Danmark har alle størst toleranse overfor forsinkede slektninger
  • 91 prosent av unge nordmenn bruker mobilen for å få tiden til å gå mens de venter

Om undersøkelsen
”Ventetid” er en undersøkelse som Norstat har gjennomført på vegne av Sony Ericsson i forbindelse med lanseringen av musikk- og filmmobilen W995. I undersøkelsen har respondentene besvart ulike spørsmål om venting. Undersøkelsen ble gjort parallelt i Norge, Sverige og Danmark. Et riksrepresentativt utvalg på 1000 personer mellom 16 og 69 år i hvert land har deltatt i telefonundersøkelsen.

Sony Ericsson er en verdensledende mobiltelefonprodusent med et salg på cirka 97 millioner mobiltelefoner i 2008. Mangfold er et av selskapets fremste styrker. Sony Ericsson er representert i mer enn 80 land, inklusiv produksjon i Kina og forsknings- og utviklingsfasiliteter i Kina, Europa, India, Japan og Nord-Amerika. Sony Ericsson ble etablert i oktober 2001 som et 50:50 joint venture-selskap av Sony og Ericsson. Selskapets hovedkontor ligger i London.

Kategori: Forskning, Helse Stikkord: , , , ,

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


*

(Spamcheck Enabled)

Blogglisten

Bloggurat

Copyright TekVit.no © 2019

Wordpress-Tema laget av GaWeb